TIPS BERGUNA KAEDAH TERBAIK UNTUK MEMAKAI SOLEKAN WAJAH YANG RAMAI INGIN TAHU

 


Dari segi solekan, solekan pada wajah anda harus menjadi perkara utama yang harus anda titikberatkan sebelum beralih ke solekan bibir dan solekan mata. Tetapi perkara boleh menjadi rumit sekiranya anda tidak ada asas dalam seni solekan. Adakah anda benar-benar memerlukan primer? Adakah concealer datang sebelum atau selepas foundation? Anda keliru dari mana anda patut mulakan?

Tak perlu risau. Di sini saya akan berikan panduan langkah demi langkah untuk bersolek sebelum keluar rumah dari awal sehingga akhir.

LANGKAH 1: PRIMER

Menggunakan primer adalah salah satu perkara terbaik yang boleh anda lakukan ketika anda bersolek. Primer dapat membantu memberikan kanvas yang merata untuk dikerjakan, kerana ia dapat membantu melicinkan garis di wajah. Primer juga dapat membantu solekan anda lebih sekata sepanjang hari. Pilih primer dengan kemasan yang bercahaya jika anda mempunyai kulit kering atau primer dengan kemasan matte jika anda mempunyai kulit berminyak. Tidak kira primer mana yang anda pilih, sapukan ke seluruh wajah atau ke kawasan yang disasarkan, bergantung pada masalah kulit anda. Pastikan pilih primer yang betul yang kena dengan kulit anda.

LANGKAH 2: PENGUNAAN WARNA YANG BETUL

Adakah lingkaran hitam di bawah mata atau kemerahan yang ingin anda sembunyikan? Sekarang masanya untuk menggunakan concealer pembetulan warna untuk menutupinya. Peach, bisque, atau oren dapat menyembunyikan lingkaran hitam, hijau dapat meneutralkan penampilan kemerahan, ungu dapat menyembunyikan perubahan warna, dan kuning dapat menutupi perubahan warna. Cukup campurkan sebilangan kecil concealer pembetulan warna ke kawasan yang disasarkan menggunakan jari anda.

LANGKAH 3: CONCEALER

Sebaik sahaja anda selesai memperbetulkan warna solekan di kulit wajah anda, selesaikan proses penutup dengan menggunakan concealer yang sesuai dengan ton kulit wajah anda. Gunakan aplikator yang disertakan untuk “blend” dan letakkan concealer yang telah siap blend di wajah anda.

LANGKAH 4: FOUNDATION

Wajah anda tidak akan lengkap tanpa sedikit foundation! Terdapat banyak jenis foundation di luar sana, jadi pilihlah yang sesuai dengan keperluan anda. Sebagai contoh, jika anda mempunyai kulit berminyak, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menggunakan foundation matte (alias tidak berkilat). Sebaliknya, jika anda mempunyai kulit kering, foundation penamat berseri, mungkin merupakan pilihan yang lebih baik untuk anda. Apa sahaja foundation yang anda pilih, salah satu kaedah terbaik untuk menerapkannya adalah dengan makeup blender.

LANGKAH 5: BRONZER, BLUSH, ATAU HIGHLIGHTER

Seterusnya: Nyalakan cahaya anda atau palsu dengan nada cerah dengan menggunakan sedikit bronzer, pemerah pipi, atau penyerlah (highlighter). Sejauh bronzer dan penyorot, letakkan di kawasan di mana sinar matahari secara semula jadi akan melanda wajah anda (dahi, hidung, pipi, dan dagu). Semasa memerah, sapukan sebilangan kecil pada  pipi anda dan ingatlah senyum ketika melakukannya.

Kredit ; Ikin

👉 Jom Follow @MUAmeinda.iskandar


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BENDA WAJIB MAKEUP ASAS YANG RAMAI INGIN TAHU

TIPS MAKEUP AGAR KEKAL TAHAN LAMA YANG RAMAI INGIN TAHU

6 KESILAPAN CUCI MUKA YANG YANG SERING BERLAKU-PUNCA KULIT WAJAH BERMASALAH